Мирослав
Тодоровић: Грчка свеска, Прометеј, Нови Сад, 2015.
Већ четири
деценије Мирослав Тодоровић обликује своју песничку творевину, промишља загонетне и сложене
феномене живота и
света, дароване му, радосне, пролазне и болне, тренутке у вечности. Обликује разуђено и препознатљиво песничко дело, истрајно и доследно, уграђујући у њега, неуморно, нове белутке, које је промислило и извајало велико животно
и песничко искуство. У
његовој поетској орбити су људске ведрине и таме, сванућа и свитања,
расуте звезде, али и хладне звезде и судбине, светлости и сванућа, црно у боји и потоње верзије, тамно и дубоко, небеско и
земаљско, свет и светиње, станишта поезије. Као и оно кључно исходиште, песника и човека, када се све
сумира, посебно смисао живота и
певања: После свега.
По налогу
професије, а путничке страсти, видео је и
нешто света, па и далеког. Из тога социјалног миљеа су летеће бараке и теренске свеске, теренци и њи’ове душе. Било је и циљаних путовања, у духовно блиске просторе. Посебно путовање за песника представља повратак у родну Трешњевицу, где се живот и свет другачије виде, а одакле се и имагинативно путује. Неретко, и када се нигде не макне са кућног прага.
нешто света, па и далеког. Из тога социјалног миљеа су летеће бараке и теренске свеске, теренци и њи’ове душе. Било је и циљаних путовања, у духовно блиске просторе. Посебно путовање за песника представља повратак у родну Трешњевицу, где се живот и свет другачије виде, а одакле се и имагинативно путује. Неретко, и када се нигде не макне са кућног прага.
Досадашњи
песнички корпус
Мирослав Тодоровић је у истој
години приновио са
две књиге: Грчка свеска (Прометеј, Нови Сад, 2015) и Божја визура (Центaр за културу, Шумадијске метафоре, Младеновац, 2015). Обадве, свака
на свој начин, леп су и драгоцен принос једном респектабилном поетском опусу. Текст који следи, само је кратак запис о
песничком путовању до егејских вода, колевке европске цивилизације, митологије
и песништва.
Књига Грчка
свеска није обичан путнички бедекер већ духовно просветљење за песника, пловидба кроз простор и време, стварно, митско и метафизичко. Боравио је на блиском мору у јунско време,
узастопно три пута (2011, 2012, 2013 где је песничко
семе клицу заметнуло, изворно песнички обликована Грчка свеска. Њени развијенији стожерни садржаји зачињени лирским фрагментима и минијатурама, сабирана и документарна грађа. О
виђеном и доживљеном,
сањаном и имагинираном, са којим напоредо настаје и развија се песма, обликује певање. Вођен лепим речима Емила Сиорана,
које наводи као мото књиге: «Поезија се није родила ни у равничарским ни у планинским градовима, већ
на обали мора...» Следећи ову
поруку, као да је из морског песка и пене, на античким врелима песме и песништва, настајала ова збирка, «између неба и земље» Такође, био је песник и на трагу Кавафија, његових пловидби грчком
антиком, ишчитавања мора и мита. Као и великог Пола Валерија, који је овај свет
промишљао са азурног видиковца родног Сета, обликовао своје поетске визије у Медитеранским записима и другим дневничким,
филозофско-лирским белешкама. Можда то чини и сада, у родном граду где почива, у оностраном свету дописује Гробље крај
мора.
Смисао
путовања у колевку песништва лепо сажима Мирослав Тодоровић у посвети аутору
ових редова (у коју је, као и у поетски уводник другог дела књиге, уградио
и неколико његових поетских опсервација о путовању), где га позива «да чује шум таласа да га светлост митског и егејског, из
стихова ових обасја, јер путовати се
мора, јер путовање као и певање , «увек има виши циљ, космички смер».
Што је нашег
песника, пре свега и после свега, на ово путовање водило; да трага за вишим смислом, сабира своје крхотине
живота у поодмаклим годинама, да буде сам и са собом. У суочењу са непролазним, вечним и митским, да
песмом говори. А мит је, по неким умственицима, прва и
прва повест човечанства.
У невелику
дводелну књигу, само са једним предахом, уводи песма «Животна мрежа» (Бојанина прича), узбудљива исповест младе жене
са наших страна, водича на једној од прекрасних егејских
туристичких дестинација. Уплетене у монотону и испразну мрежу свакодневнице, у којој доконим туристима и незаинтересованој
већини показује знаменита митска и историјска
места, свакодневно понавља исту причу («Ја сам грамофонска плоча»). Живи у замци лета и у прелепом месту, испод планине на којој су некада боравили
Богови. А кад сезона прође, влада пустош у чаробном месту, пустош и самоћа и у њеној души. Чами са мужем Јоргом, кога је у младости
уловила, на начин, вели она, а преноси песник,
подобан древној митској причи. Све до новог лета, обесмишљени живот, врти се у круг, када се понавља прича,
врти иста грамофонска плоча.
Један део ове
песничке књиге на читалачку трпезу износи и више других примера у којима је
опсервиран потрошачки менталитет, испразна задовољства покривају се куповином безвредних сувенира и других дрангулија, који су непримерена компензација духа и даха антике. Безвредан пртљаг који се носи. У временима кад је уместо
античких богова и митова, врхунско божанство Евро. «Нови митови су саздани од
безначајне, свакодневне потрошачке грађе: све се срозало до сопствене
пародије, до самопорицања», закључује у поговору песник Братислав Р. Милановић.
Додуше, међу
туристима се увек нађе неко коме је битније шта понесе у себи него у свом
материјалном пртљагу. Зато је и Бојана свесна коме прича и зашто прича; њен лирски
монолог има слушаоца, песника, који препознаје виши смисао, па и суштину њене приче. И о томе Мирослав
Тодоровић исписује ланац својих песама, целовитих или уланчаних од фрагментима и лирских минијатура. Прави вредносну динстинкцију између ефемерног и вечног. Занесен
егејском плавети, причињава му се да су богови «преображени у облаке», што му говори песма,
која, упоредо, уз доживљено настаје. Иза плавети је скривена тајна постојања, небо и пучину дели линија хоризонта, која је
и «линија песме». При свему је песнички субјекат актер
збивања, па и када, незнајући где је допао, испод Олимпа загледа «камен прука» и «чудесно беле
кругове»:
«Мотрим
ту слику уз шумор таласа,
видим
стихове за које не требају речи
земаљских песника».
А Тодоровићеви
стихови су, у преплету, и реч и слика. И овде и другде.
У
изузетној песми «Срце које цвета», песниковu душу је посебно фасцинирало цвеће које расте у
дупљи старог, оронулог и натрулог платана: «Цвеће буја у његовој рани»;
«Умирућег платана срце као да цвета», што је песник документовао и
фотографијом, уврстио је у књигу. Што су и други туристи учинили: «Путују светом разгледнице». Међутим, они и песник су паралелни светови. Песниково око види виши од сирове збиље – сведочанство о
неуништивости живота и подмлађивања света. Метаморфозу, по вишњем налогу, из једног облика у други. Његова
имагинација, већ у
датом тренутку, обликује
песму, позлату
речима:
«О
томе се песма већма склапа
У њој ће стари
платан
С мојим погледом
на Олимп
Бити ко у бајци
златан».
Песма «Стихови о светим иконама» има два вредносно супротстављена
дела. Први је у радионици икона где, чак, Гркиња држи и курс о њиховој изради, али и где се продају иконографски ликови светитеља. Сумњиве израде и
порекла, са привлачно ниским ценама. Што је потрошачка хистерија такође материјализовала. У другом делу је виши вредносни
смисао, једно путовање са изворним доживљајима и утисцима. Кроз ововремени и митски простор и време:
«Кроз
житну Тесалију
Са сликама
пшеничних поља маслињацима
И њива на којима
се памук већ зелени
Кроз изложбу
слика под ведрим небом
С којег нас
богови мотре
У светлост
преобраћени».
Егејска плавет и
плаветнило неодољиво фасцинирају песника, па их у више стихова апосторира. И богове, који, «преображени
у облаке / Носе врхове Олимпа». А у једном препознаје: «У облаку над Олимпом /
Завичајни облак». Призива
драге пределе, као Црњански, из даљине. Озарен је шумовима и шапатом мора, гласовима даљине, пејсажом у коме дамара
душа. Јутарњом светлошћу мора и таласом што запљускује обалу, који изнова враћа песничку мисао у завичајне просторе:
«Све
речи су у овом таласу
И онај мој поток
у завичају
Исти су род у
том сјају
Што се на обали
песме расу».
Фасциниран је
линијом хоризонта: ЛИНИЈА хоризонта
држи површину мора на коју се небо ослања. Којој се Мирослав Тодоровић враћа и у другом,
мањем делу књиге, Грчка свеска, 2. Где, у окриљу егејског мора и неба, готово наизменично,
понекад и у преплету, снатрећи наоколо и понирући у себе, пребира и сабира свој живот. Наднесен над општељудским, и својим, поразима, самоћама и узалудним
пословима.
У песми насловљеној властитим
именом, поручује: «Чујем
узвик свог живота / Из песме коју још увек сањаш». У елегичним стиховима, док седи на егејској хриди,
размишља о пролазности и
расутом животу, слуша своје године и ненаписане песме. Призива у сећање оно што је расуто у стиховима и
другде. Неке песме исписује у хаику форми, а неки фрагменти су у густој форми
максима: Линија хоризонта: «ОКО људско види да се спаја
/ Оно што се у даљини раздваја». И: «Око пуно пејзажа. / Житна поља / И поглед ка хоризонту / Плаветнило». Мотри: «ОЛИМП се заогрнуо / Облацима Мисао / Бозима».
Док слуша «окамењену тишину», песник је и у своме реалном времену. Њему
је јасно: «ПРОШЛО
је време митова / Бог мора превози туристе / Обилазе острва». Али, ипак, њега води друго осећање, а и у овај егејски миље, где се оглашава вечно и вечност, га је довело: «Глас
Божји / Стих будући». «Осећање да си све и очевидност да си ништа», како гласе
речи Пола Валерија, које уписује у уводник песмотвора «Мисао песме». Песник
мотри и Кавафијев стих. Грчки га песник, митова и мора, «уместо мене записа»: Сјајно плаветнило јутарњег мора. Док , као у пену расути талас, наш песник сабира
себе: «Странице земаљске књиге».
И у књизи
Мирослава Тодоровића Грчка свеска оглашавају се сензибилне песничке струне. Као да из егејске стварне и митске даљине и дубине допиру са шумовима морских таласа. Још један пажње вредан песников плод, стиже, после свега.
Нема коментара:
Постави коментар